2021-10-18 08:00Pressmeddelande

Ny bok guidar genom investeringsdjungeln

Hur gör man för att på bästa sätt få sina pengar att växa på börsen? Henrik Norén har drygt 30 års erfarenhet från den nordiska finansmarknaden och har bland annat varit vd för Nordens största fondbolag för börshandlade fonder. Han är nu aktuell med boken Det har aldrig varit enklare att bli rik, som handlar om vikten av långsiktigt sparande och fallgroparna med att lyssna till bland annat fondförvaltare och analytikers råd.

— Det är få andra saker som spelar större roll för vårt ekonomiska välbefinnande än just det långsiktiga sparandet. Hur man agerar och sparar nu kommer att få konsekvenser för vilka möjligheter man har att leva i ekonomisk trygghet. Därför är det viktigare än någonsin att vi tar makten över vårt sparande, säger Henrik Norén.

Det enkla knepet till framgång är att minimera avgifterna och låta marknaden göra jobbet. Det är goda nyheter för alla som inte har tid att ständigt följa börsens upp- och nedgångar. Men för att inte tappa kompassen och spara på ett sätt som är både komplicerat och dyrt tar boken upp den kunskap investerare behöver ha om hur de finansiella marknaderna fungerar och vilka fallgropar som finns där ute.

Dagens fondförvaltare och analytiker är sannolikt skickligare än någonsin. Just därför bör vi inte lyssna på dem, deras skicklighet gör nämligen att aktiemarknaden aldrig någonsin tidigare har varit så effektiv som idag. Den här boken hjälper läsaren att se igenom fasaden och förstå hur såväl slump som verklighet kan spela oss ett spratt. Den visar också hur man kan skapa ett långsiktigt sparande som garanterar en avkastning utöver det vanliga.

Det har aldrig varit enklare att bli rik gör läsaren mer rustad till ett ekonomiskt välbefinnande. Bland annat fokuserar boken på att få läsaren att förstå varför marknaden som helhet ger en överlägsen långsiktig avkastning och om vad man kan göra för att vända oddsen till sin fördel.

Den som trots allt försöker tajma marknaden riskerar att missa de dagar då avkastningen är som bäst. Chansen finns förstås att man undviker de sämsta dagarna, men för att göra det krävs tur – och att förlita sig på turen är ingenting som hör hemma i ett framgångsrikt långsiktigt sparande.

— ur boken.

Henrik Norén är VD för Nordicus Group AB som hjälper utländska kapitalförvaltare och fondbolag att öka sin närvaro i Norden. Han har drygt 30 års erfarenhet från den nordiska finansmarknaden och har bland annat varit VD för Nordens största fondbolag för börshandlade fonder. Det har aldrig varit enklare att bli rik är hans första bok.

Utgivning: 20 oktober

Om Polaris Fakta

Polaris Fakta är ett av Sveriges ledande fackboksförlag. Vi tror på att vi genom att sprida kunskap, idéer och inspiration kan bidra till att människor utvecklas. Vårt kontor finns vid Stortorget i centrala Malmö, men vi har ena benet hos systerförlaget Polaris i Stockholm och andra benet hos ägarförlaget Politiken i Köpenhamn. Följ vår spännande resa framåt! Vi ger ut fackböcker inom en lång rad områden, bland annat: hem & trädgård hobby & hantverk resor & upplevelser hälsa & psykologi ekonomi & ledarskap kultur & samhälle mat & dryck

Rebecca Törnroos